Harm Hendrik ten Napel

Harm Hendrik ten Napel richtte in 2016 Klecks op, samen met zijn broer. Het is een plaats voor literaire kritiek, in het bijzonder van poëzie. Iedere zondag verschijnt er een nieuw stuk. En sinds kort leest Klecks ook de Tirade, in de Tirade. In elk nummer staat de eerste kritiek van pas gepubliceerde poëzie.

*

Een selectie uit de publicaties.

2017

> 9 april ~ Over Chus Pato’s Finisterra (2017): ‘een piepkleine dolk / die weerstand biedt’ – Chus Pato’s gedichten als ruïnes, ter nagedachtenis
> 26 maart ~ Over Idwen de la Parra's Grond (2016): ‘En wat in godsnaam kan mijn kleine / met een tiental metaforen’ – Idwer de la Parra over wat een vader zijn kinderen geeft
> 28 februari ~ Over Tijl Nuyts Anagrammen van een blote keizer (2017): ‘waar is la última?’ – De urgentie van de vertaling in Tijl Nuyts’ Anagrammen van een blote keizer
> 5 februari ~ Over bidden en poëzie: ‘Een gedicht maken / dat groter is dan past’ – Over hopen op waar je vertrouwen in hebt
> 15 januari ~ Over Anne Carsons ‘Contempts’ in Float (2016): ‘exorbitant, as a secret must be’ – Hoe verleidelijk te blijven

2016

> 4 december ~ Over Maartje Smits Als je een meisje bent (2015): ‘likers / wissen waar reality / de waarheid is’ – Over het interpreteren van sociale media
> 20 november ~ Over Allen Grossmans ‘Figuring the Real’ in True-Love: Essays on Poetry and Valuing: ‘Political problems are structurally identical with problems of representation’ – Over waar poëzie politiek wordt
> 14 augustus ~ Over Lieke Marsmans poëzie tot dan toe: ‘Als ik mezelf ervan beschuldig paradoxaal te zijn’ – Over angst